12

ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس

حوارات ونقاشات جميلة - الاختلاف في الرأي لايفسد للود قضيه ارسال إلى Twitter ارسال إلى facebook
  1. عروس النيل
    21-11-2008, 10:27 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اليوم انا بكتبلكم موضوع واتمنى المناقشه فيه لان ده يهم كل قارىء

    وخاصة من الجيل الجديد....

    لو عملنا مقارنه بين ايام زمان ودلوقتى ايه رايكم من ناحيه الشباب والبنات والتمسك بالعادات والتقاليد

    هل ياترى انت| انتى بتشوفى ان فيه تغيير؟؟

    وياترى التغيير ده الى الاحسن ولا الى الاسوء مع افتتاح الفضاء للاقمار الصناعيه وبث جميع البرامج

    وكمان انتشار الانترنت ...

    هل البنت زمان اللى يدوب كان تعليمها محدود هل كانت زوجه ومربيه صح لاولادها

    ولا الان بعد التعليم اللى ماله حد معين ووصول المراه لتكون قاضى وسفيره وحتى لاعبه كوره

    اريد اعرف رايكم

    ياترى من فيهم متمسكه باصول العادات التقاليد اكتر؟؟؟؟

    لكم كل الود والاحترام

    منتظره ردودكم وارائكم

    تحيتى

    عروس النيل
  2. FARIS - BALDNA
    23-11-2008, 02:44 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    الاخت ريحانه
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اذا رجعنا للوراء
    نري امي وامك وكل الامهات وابي واباك رحمهم الله وكل الاباء واجدادنا جميعا رحمهم الله
    كانوا متمسكين بالعادات والتقاليد اكثر بكثير من هذه الايام
    تربينا وما زلنا متمسكين ونحافظ على عاداتنا وتقاليدنا
    درسنا في الجامعات وتخرجنا منها ونحن محافظين على عاداتنا وتقاليدنا ومتابعة اهلنا لنا خوفا من الانحراف
    كنا وما زلنا نتمسك بكلمة واحدة وهي كلمة (( العيب )) لماذا ؟
    لاننا لاحظنا ووجدنا اهلنا واجدادنا متمسكين بها
    رغم التطور الان بوجود الفضائيات والجوالات والحضارة الزائفة
    الا اننا نعيش احقر واتفه الظروف الاجتماعية التي نراها من بعض الشباب والشابات البعيدين عن الله وعن التربية الاسلامية وعن العادات والتقاليد العربية والاسلامية المحافظة .
    هذه وجهة نظري ولا اجبر احد على تقبلها . ولاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
    موضوع رائع ولم اراه الا اليوم
    اسف للاطالة
    تقبلي مني كل الاحترام والتقدير
    اخوكم
    ابن البلد
  3. ليش مغرورة
    23-11-2008, 09:19 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    الصر احه
    الشخص ما يمثل بلده او اهله الشخص يمثل نفسه
    اكيد بنت زمان احسن من الان

    لماذا لا ن قبل محا فظة بشكل اكثر
    ولم يكون انتشر لد يهم التلفاز والجو ال والنت
    اما الان الصر احه البنت غير
    طبعا مو جميع البنات بس الاغلبيه اتمنى تقبلو وجهي نظري
    الله يستر على الناس وبس
    يسلموووووووووووو ويعطيك العافيه
    اختي وتقبلي وجهى نظري
    مع اخلاصي وحبي
    ليش مغرورة
    وصلي با المو اضيع الر ائعه
    ننتظر جد يد ك
    و د متي بوووووووووووووووووود
  4. علمتها
    23-11-2008, 09:33 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    بنات امس لانهم اكثر خجل وادب بنت اليوم اكثر كذب ودجل مع احترامي للجميع
    وياليت في بنت من ايام زمان لاتزوجها اليوم
  5. عروس النيل
    23-11-2008, 10:35 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابن البلد 210
    الاخت ريحانه
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اذا رجعنا للوراء
    نري امي وامك وكل الامهات وابي واباك رحمهم الله وكل الاباء واجدادنا جميعا رحمهم الله
    كانوا متمسكين بالعادات والتقاليد اكثر بكثير من هذه الايام
    تربينا وما زلنا متمسكين ونحافظ على عاداتنا وتقاليدنا
    درسنا في الجامعات وتخرجنا منها ونحن محافظين على عاداتنا وتقاليدنا ومتابعة اهلنا لنا خوفا من الانحراف
    كنا وما زلنا نتمسك بكلمة واحدة وهي كلمة (( العيب )) لماذا ؟
    لاننا لاحظنا ووجدنا اهلنا واجدادنا متمسكين بها
    رغم التطور الان بوجود الفضائيات والجوالات والحضارة الزائفة
    الا اننا نعيش احقر واتفه الظروف الاجتماعية التي نراها من بعض الشباب والشابات البعيدين عن الله وعن التربية الاسلامية وعن العادات والتقاليد العربية والاسلامية المحافظة .
    هذه وجهة نظري ولا اجبر احد على تقبلها . ولاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
    موضوع رائع ولم اراه الا اليوم
    اسف للاطالة
    تقبلي مني كل الاحترام والتقدير
    اخوكم
    ابن البلد


    ابن البلد اسعدنى تواجدك ورايك الصائب

    وفعلا احنا اتربينا على ان ده عيب وده لاء وده ميصحش يتعمل

    لكن برده فيه نماذج كويسه جدا وبرضه فيه نماذج سيئه جدا

    لكن فى هذا الزمن السيئه بتعم اما الحسنه بتخص ناس معينه

    رايك جميل

    وشرفنى حضورك يا زعيم

    اتمنى لك التوفيق

    وانا اعرف ان هتربى احمد والاء احسن تربيه

    ربنا يبارك فيهم ويخليهم ويخليك ليهم

    تحيه واحترام
  6. عروس النيل
    23-11-2008, 10:38 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش مغرورة
    الصر احه
    الشخص ما يمثل بلده او اهله الشخص يمثل نفسه
    اكيد بنت زمان احسن من الان

    لماذا لا ن قبل محا فظة بشكل اكثر
    ولم يكون انتشر لد يهم التلفاز والجو ال والنت
    اما الان الصر احه البنت غير
    طبعا مو جميع البنات بس الاغلبيه اتمنى تقبلو وجهي نظري
    الله يستر على الناس وبس
    يسلموووووووووووو ويعطيك العافيه
    اختي وتقبلي وجهى نظري
    مع اخلاصي وحبي
    ليش مغرورة
    وصلي با المو اضيع الر ائعه
    ننتظر جد يد ك
    و د متي بوووووووووووووووووود

    هلا باختى الغاليه

    رايك جميل فعلا

    الشخص لايمثل بلده الشخص يمثل نفسه

    والله احسنتى التفكير

    لكى كل التحيه والاحترام

    اسعدنى تواجدك فى صفحتى

    ربنا مايحرمنى من مرورك


    دمتى بخير
  7. المحامية الصغيرة
    23-11-2008, 10:40 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    والله يا حبيبتي يا ريحانة..

    مش البنت بس..

    كل الناس..

    كل اللي راحوا أحسن من دلوقتي..

    وصحيح المثل اللي بيقول..

    (قديمك نديمك)

    الطفل مبقاش طفل..

    ولا بقى يحس بطفولته ولا يعيشها..

    فهم وعرف حجات أكبر من سنه وعمره..

    و البنوتة تخلت عن أنوثتها

    أو بالأصح تبذلت وطلعت عن حيائها اللي هو أجمل مافيها..

    و باقت بتعرض نفسها في أسواق النخاسة..

    ومبهدلة أهلها عشان تحصلها على عريس من ورى لبسها..

    حاجة اخر مصخرة..

    و الشباب طبعا اتنازلوا عن رجولتهم..

    و طولوا شعرهم وعملوا فيه قصات بدع

    وصبغات..

    ولبسوا بناطيل حالتها حالة..

    و كبروا من ناحية المسؤلية خالص..

    شالوها من دماغهم..

    ودقينها بانجو وحشيش وسجاير

    وفاكرين كده اخر مرجلة..

    و الصح اخر مياعة و إمعة..

    و الأب طبعا اتخلى عن دوره كربان سفينة

    غير انه يجيب فلوس وبس (غير العواطلية)

    وسايب سفنته مكركبة من جوه وخرومة وعلى وشك تقع

    من البلاوي اللي فيها..

    و الأم رمت ثقل التربية على التلفزيون والكمبيوتر..

    وهيا مسحت ايدها من الموضوع ده خالص..

    غير انها بدور لبنتها على عرسان..

    والجار نسى جاره..

    و الأهل نسيوا أهلهم..

    و الدنيا بصراحة عايز يولع فيها من النهاية كده..

    و الحمدلله على كل حال..

    والحال للي ذكرته طبعا يخرج من تحته اللي رحمهم ربي عز وجل

    بس دا حال الاغلبية عند العرب كلهم..

    و هنفضل العالم الثالث..

    لين ما نطبق اللي ربنا قال عليه

    (إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

    اعذريني على المنظار الاسود اللي أنا شايفة بيه الدنيا..

    بس صحيح دا حالنا..

    وحجات كتير مقلتهاش عشان مطولش قوي..

    و ما خفي كان أعظم..

    تقبلي مروري برحابة صدر..

    و أرق تحياتي لك يا عسل..

    و تسلمي على طرحك الجميل..
  8. عروس النيل
    23-11-2008, 10:41 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علمتها
    بنات امس لانهم اكثر خجل وادب بنت اليوم اكثر كذب ودجل مع احترامي للجميع
    وياليت في بنت من ايام زمان لاتزوجها اليوم

    اخى الفاضل انا لست معك فى الرأى

    فليس كل البنات كاذبات لاتعمم المشكله

    فهناك الطيبات العفيفات المصليات

    بنات العائلات

    وربنا يوفقك وتلاقى البنت اللى تريدها

    لكن توقع ان الطيور على اشكالها تقع

    بمعنى

    الطيبون للطيبات

    اسعدنى وجودك هنا

    لك كل الاحترام
  9. عروس النيل
    23-11-2008, 10:49 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحامية الصغيرة
    والله يا حبيبتي يا ريحانة..

    مش البنت بس..

    كل الناس..

    كل اللي راحوا أحسن من دلوقتي..

    وصحيح المثل اللي بيقول..

    (قديمك نديمك)

    الطفل مبقاش طفل..

    ولا بقى يحس بطفولته ولا يعيشها..

    فهم وعرف حجات أكبر من سنه وعمره..

    و البنوتة تخلت عن أنوثتها

    أو بالأصح تبذلت وطلعت عن حيائها اللي هو أجمل مافيها..

    و باقت بتعرض نفسها في أسواق النخاسة..

    ومبهدلة أهلها عشان تحصلها على عريس من ورى لبسها..

    حاجة اخر مصخرة..

    و الشباب طبعا اتنازلوا عن رجولتهم..

    و طولوا شعرهم وعملوا فيه قصات بدع

    وصبغات..

    ولبسوا بناطيل حالتها حالة..

    و كبروا من ناحية المسؤلية خالص..

    شالوها من دماغهم..

    ودقينها بانجو وحشيش وسجاير

    وفاكرين كده اخر مرجلة..

    و الصح اخر مياعة و إمعة..

    و الأب طبعا اتخلى عن دوره كربان سفينة

    غير انه يجيب فلوس وبس (غير العواطلية)

    وسايب سفنته مكركبة من جوه وخرومة وعلى وشك تقع

    من البلاوي اللي فيها..

    و الأم رمت ثقل التربية على التلفزيون والكمبيوتر..

    وهيا مسحت ايدها من الموضوع ده خالص..

    غير انها بدور لبنتها على عرسان..

    والجار نسى جاره..

    و الأهل نسيوا أهلهم..

    و الدنيا بصراحة عايز يولع فيها من النهاية كده..

    و الحمدلله على كل حال..

    والحال للي ذكرته طبعا يخرج من تحته اللي رحمهم ربي عز وجل

    بس دا حال الاغلبية عند العرب كلهم..

    و هنفضل العالم الثالث..

    لين ما نطبق اللي ربنا قال عليه

    (إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

    اعذريني على المنظار الاسود اللي أنا شايفة بيه الدنيا..

    بس صحيح دا حالنا..

    وحجات كتير مقلتهاش عشان مطولش قوي..

    و ما خفي كان أعظم..

    تقبلي مروري برحابة صدر..

    و أرق تحياتي لك يا عسل..

    و تسلمي على طرحك الجميل..

    طيب.. انا بعد الشرح الوافى ده ارد واقول ايه

    بجد بجد قلمى اتقصف

    ولكن كل اللى اقدر اقوله

    ليس بعد كلام المحاميه الكبيره كلام

    اسعدك ربى اختى الحبيبه

    وشكرا على مرورك الرائع

    دنتى بخير وسلام
  10. فنان العرب
    23-11-2008, 10:54 PM

    ياترى هل البنت زمان احسن من الان ولا العكس


    خير الكلام ماقل ودل ..

    بنات زمان احسن

    وبنات اليوم فيهم الخير


    تقبلي مروري ..
12